Sweets for my sweet

slikVi er mange der elsker vores fredagsslik. Nogle er slaver af bland-selv baren i det lokale supermarked og ser frem til det hele ugen. Andre elsker kage, sodavand og is. Men mange af os er nogle sukkergrise, så det basker!

Jeg vil rigtig gerne opdrage mit barn med at slik, kage, is, sodavand osv. hører til specielle begivenheder og ikke er en hverdagsting. Jeg vil gerne lære Muffin at han ikke skal spise løs af sukker, chips og andet i den dur – men spise det med måde, en gang imellem.

Men missionen er hård. Mange forbinder dansk hygge med kage, slik, sodavand og andet. “Vi skal hygge os!” lyder det og straks kommer kagen på bordet. Jeg er ikke en tak bedre selv, jeg elsker kage og guf og som barn blev jeg budt på sodavand til morgenmad, da jeg var på ferie hos bedsteforældrene. Jeg takkede nej, men spiste stadig for meget og forkert og alt for meget kage og slik, som barn.

Det bærer min vægt da også præg af, den dag i dag. Jeg kan selvfølgelig ikke spille offer-kortet og sige at det ikke var min skyld, men jeg synes at vi skylder vores børn og børnebørn at hjælpe dem med at tage nogle fornuftige og sunde valg.

Hør lige mig, sådan havde jeg aldrig troet at jeg skulle lyde. Men efter stort set at have spist efter LCHF principper siden februar og dermed næsten sagt farvel, til den før så tidligere glubende sukkertrang der krøb under huden på mig, hver eftermiddag når klokken blev 15, så har jeg bare fået det så meget bedre i dagligheden. Mere energiog styr på sukkertrangen. (Jeg har tabt 7-8 kg. og taber mig stadig – MEGET stille og roligt, men det passer mig fint. Manden har smidt 17 kg.!!)

Men alt dette har givet mig en øjenåbner. Vi skal passe på med sukker og kun spise det engang imellem. Jeg er ikke hellig – jeg har stadig sukker i køkkenskabet, men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har brugt det. (Vi har købt en sukkererstatning som vi bruger i stedet for, de få gange vi laver kage uden sukker og mel.) Men jeg spiser da også en kage engang i mellem og falder også i. Mere hellig er jeg ikke. Men jeg holder mig i højere grad mere fra sukker nu, end jeg nogensinde har gjort. Og det er store sager. Og det er det, jeg gerne vil lære Muffin når han bliver ældre. Lidt, men godt.

Hvor vil jeg hen?

Jo, baby/børn og sukker. Muffin får ikke sukker, kage, slik, is eller sodavand. Og mange synes at vi er sippede og forstår ikke hvorfor vi har det sådan. Herregud, det er jo bare en småkage, får vi at vide – og han er da snart ét år gammel? Men nej, det er ikke bare en småkage. Det er et princip, det er vores barn og det er os der bestemmer hvornår han skal smage en kage eller en lille smule is, for første gang. (Det har han jo så allerede gjort!) Men det er os der bestemmer og så må folk respektere det.

Derfor synes jeg også det er super fedt at vuggestuen har en nul-sukker-politik. (Selvom der også er meget sukker i frugt!) men skønt at de ikke får sytten slags kage (overdrevet) på en måned, men i stedet lidt vandmelon, banan, æble osv. Ikke alle fødselsdage behøver at være ledsaget af kage, i hvert fald ikke i institutionerne.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, om det er mig (os) der er sippet, hysterisk eller andet. Hvordan har I det med sukker i forhold til jeres barn? 

6 tanker om “Sweets for my sweet

  1. Charlie

    Jeg har det ligesom dig – jeg vil virkelig gerne give en god mad-kultur videre, men jeg synes at det er meget svært at manøvrere uden om is og slik. Og det er fjollet for lige nu vælger Ekko kapers over sukker når hun få valget (lidt skørt, men hun elsker kapers!) så der er virkelig ingen grund til at lære hende at der skal sukker til for at man kan hygge sig.

    I øvrigt; sejt at du er blevet glad for LCHF! Jeg synes også at man virkelig får øjnene op for sin egen sukkerafhængighed! Det er både lidt skræmmende og meget fedt – og især fedt at slå trangen og mærke hvor meget bedre kroppen får det 🙂

    Svar
  2. Ann Indlæggets forfatter

    Det bliver helt klart også sværere og sværere ikke at give ham sukker etc. – især for andre, Jeg har ikke svært ved at spise kage (fy!) eller andet foran Muffin, uden at give ham noget. ENDNU. Men det hænger nok også sammen med at han ikke ved hvad det er… Han kender ikke forskel på broccoli og kage. Og så længe jeg har ham der, jo bedre. Der skal nok komme en tid hvor han råber: “Is, mor!” og så tager vi den derfra. Men jeg synes det er dumt at give babyer/småbørn sukker, is, kage og slik, inden de selv ved hvad det er. (Det er nu ikke alle i familien der er enige, men den kamp er jeg parat til at tage…) Og sjovt at Ekko vælger kapers. Hvorfor lige kapers? 😉 Men ja, hun har ingen præference overfor sukkeret og så længe hun ikke ved hvad hun går glip det, så er det da bare at give hende kapers. 🙂 Ja, det er jeg også rigtig glad for, altså LCHF…. Jeg er ikke helt striks altid, men taber mig stadigvæk meget stille og roligt og det er det vigtigste. Er du også stadig på LCHF?

    Svar
    1. Charlie

      Ja, det er jeg – men heller ikke strikst. Fx har jeg svært ved at undvære kartofler 🙂
      Jeg ved ikke hvorfor det lige er kapers hun har kastet sin kærlighed på! Men hun er vild med dem 🙂
      Hun har dog også en veludviklet sans for hvad der er sødt (det må være medfødt) så det er for længst slut med at spise kage når hun er der – med mindre hun også må få. Jeg tror nu faktisk ikke det handler om sukker, men bare om ‘det mor spiser vil jeg også have’ 🙂

      Svar
      1. Ann Indlæggets forfatter

        Vi har også tilrettet det lidt. Men undgår dog som regel kartofler, brød, ris og pasta – da manden og jeg har fundet ud af at det er de store syndere hos os. Men har vi ferie, er vi lidt mere large, især da vi fandt ud af, at vi stadig tabte os lidt, selvom vi skejede ud. Love LCHF! 🙂
        Jeg tror også tit det handler om at de ser at vi spiser og så vil de smage – i den alder de har nu har de jo ingen sans for at vide at “det er kage, det er sødt” – men det er bare med at holde igen, og vælge hvornår de skal smage og hvis behov det er.

  3. Tine

    Jeg synes ikke børn skal proppes med sukker, og jeg bliver harm når mindre børn har sød saftevand i sutteflaskerne eller sidder med en pose chips i klapvognen. Det ville aldrig ske med mine børn! Jeg er dog heller ikke fanatisk, og mine unger må gerne smage kage, slik, is eller juice (som jo ikke er tilsat sukker:-0). Jeg vil meget gerne give dem et naturligt forhold til mad, og lære dem at alt kan spises med måde. Jeg tror tit at alt for mange forbud skaber en større trang til det. Det er selvfølgelig først aktuelt når børnene bliver større, men man placerer jo stenene allerede når de er helt små.

    For nogle uger siden var jeg på pulver kur som en test, og Sofia som snart fylder 3 år, spurgte hvorfor jeg ikke spiste samme mad som dem. Så allerede som helt små er de bevidste om, hvis man som forældre har unaturlige/anderledes madvaner. Det var virkelig en øjenåbner for mig. For selvfølgelig skal mor da spise samme sunde mad som dem og ikke sidde og søbe i en shake. Så det virker begge veje, det der med at give sine børn en sund tilgang til kost.

    Svar
    1. Ann Indlæggets forfatter

      Jeg vil også gerne finde det leje, hvor jeg giver Muffin lov til at smage kage, slik osv. uden at det tager overhånd og bliver en hverdagsting. Jeg undrer mig over over sagt i sutteflaske, klart en kæphest for mig. Og du har ret, alt med måde. Usunde ting til specielle lejligheder og sunde ting i hverdagen. Vildt med Sofia – de opfatter så meget mere end vi er bevidste om. Jeg husker selv som barn at min mor sad med sin Nupo kur og jeg ikke forstod hvorfor hun ikke bare kunne spise den mad vi fik. Det er virkelige vigtigt at give nogle sunde madvaner videre. Også i forb. med kropsidealer.

      Svar

Skriv en kommentar